Mikko Marttila Ihmisen sisäisestä järjestyksestä et voi löytää rikkomusta, sillä se toteuttaa aina tarkoitusta.

Onko maailmankaupalla tarkkaavaisuushäiriö?

Eräs keskeisimpiä tuottavuuden nostamisen keinoja on ollut nopeammat liikenneyhteydet, jotta työntekijöiden saatavuus olisi yrityksille mahdollisimman laajaa sekä kustannukset mahdollisimman matalia.

Mutta nopeammat liikenneyhteydet tarkoittavat vääjäämättä myös suurempia voimavarojen tarpeita, eli kasvattavat hiilijalanjälkeä ja lisäävät ympäristöongelmia, ja kun tarkastellaan tiestöihin kohdistuvia määrärahoja, voi hyvin äkkiä vaikuttaa sille, että jokin on muuttumassa tuotantorakenteissa.

Rohkean liikennekaarihankkeen tarkoitus oli pyrkiä siirtämään kallista verorahoilla kustannettua liikennettä enemmän tienkäyttäjien maksettavaksi, jotta julkista taloutta saataisiin tasapainotettua, mutta tienkäyttömaksujen noustessa myös kuljetuskustannukset nousevat, joka lisää lopulta myös kaikkien palveluiden ja tuotteiden hintoja, joten olemme lähtöpisteessä. - Pikaista helpotusta ei ole luvassa, vaikka pikaiset helpotukset tuntuvat olevan pitkittyneen ja pysyvän sairauden tasolla maailmankauppaa tarkastellessa.

Ja kun tarkastellaan ympäristövaikutuksia osana tehokkaampia liikennöintimuotoja, voidaan yhtäläisesti todeta, että eliöstön monimuotoisuus, eläinten elinpiiri ja ympäristön tasapaino on uhattuna talouden edelleen vaatiessa tilaa elinkelpoiselta elämältä, olisiko jo syytä kysyä, missä menee kasvun rajat?

Missä menee tuottavuuden rajat?

Kuinka paljon pidemmälle täytyy edetä ennen kuin todetaan, että paikallisen työn merkitystä täytyy korostaa ja muuttaa palvelurakenteita sekä hyväksyä myös rakenteiden muutokset osana yhteiskuntaa?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset